Rescatem el patrimoni acústic del Prat

About

Aquesta publicació és el resultat d'un procés comunitari amb veïns i veïnes del Prat dins del projecte de Ginebra Raventós i EMARX "Rescatant el patrimoni acústic i sonor del Prat a través de la música" guanyador de la convocatòria /UNZIP 2021 dins la modalitat Música i Territori.

Es tracta de visibilitzar la realitat de les amenaces del patrimoni i promoure la consciència del rol actiu que pot tenir la comunitat per a generar discursos polítics, crítics, estètics i artístics través de la música i l'escolta.

De setembre a desembre de 2021 hem estat reflexionant sobre la importància del patrimoni acústic i sonor per a la comunitat, la memòria col·lectiva, els afectes, la identitat col·lectiva i la generació de narratives comunes. I sobretot hem escoltat diferents espais del Prat, que hem salvaguardat.

Quins espais del teu territori t’agrada com sonen?

Tots els espais tenen la seva pròpia reverberació, el seu propi timbre, una mena d’empremta digital. D’això se’n diu Espai acústic.

Hi ha una tècnica capaç de capturar aquestes reverberacions per poder utilitzar-les després en una producció musical o en una simulació virtual.

Per exemple, podem anar a la cripta del Prat o la Ricarda, capturar aquesta reverberació i després en un estudi de gravació escoltar i gravar com sonaria una guitarra, una bateria o una veu en aquella cripta o pavelló.


DIY

Com registrar acústiques reals?

Ho podem fer a través de la resposta d’impuls.

Es tracta d'un concepte innovador amb una metodologia molt simple i intuïtiva que tothom pot entendre i fer sense tenir grans coneixements previs, anys d'estudi o expertesa i que a través de la seva pràctica dona peu a replantejar-se la relació que tenim amb el nostre espai i territori.

Aquí tens les instruccions perquè ho puguis fer tu també!

  • 1. Dona palmes, escolta'n la reverberació.
  • 2. Escull un punt a l'espai que t'agradi com sona.
  • 3. Infla el globus.
  • 4. Prem rec en la gravadora en silenci absolut.
  • 5. Peta el globus.
  • 6. Prem stop a la gravadora.
  • 7. Importa l'àudio al software d'edició.
  • 8. Exporta l'àudio desde la "transient" fins que s'acabi.
  • 9. Importa l'àudio com impulse response a qualsevol reverb per convolució.

Sobre el projecte comunitari

Durant el projecte es va fer una crida a músics locals de La Capsa a participar en aquesta proposta col·lectiva en la qual no només vam registrar les reverberacions dels espais del Prat que es van proposar, sinó que a través d’aquests espais vam compondre peces musicals.

Aquesta proposta busca una valoració del que és local. Ningú coneix millor els espais que la comunitat que els habita.

Volem lliurar una metodologia que permeti incorpo- rar el territori a la producció musical de manera estètica i discursiva.

Compondre música a través dels espais no és una cosa nova, de fet podem trobar exemples variats des de la prehistòria fins ara, però, això s’ha oblidat passant cada vegada més a una producció musical més en cadena.

Considerem que treballar musicalment amb els nostres propis espais ens permet construir identitat i entendre que la música no és només so, sinó també espai.


La Capsa
Biblioteca Antonio Martín
Pont sota C31
Xamfrà Eixample Sud
Granja de La Ricarda
Església de Sant Pere i Sant Pau
Cripta (Església de Sant Pere i Sant Pau)
Sala Gran del Teatre L’Artesà
Ricarda exterior
Cal Jaume del Bitxot
Pàrquing


Amb la participació de:

  • David Arroyo
  • Nikka Bionikka
  • Paula Gayán
  • Cris Marco
  • Nacho Marquino
  • Nico Mellon
  • Raúl Periañez

Disseny gràfic i web:

  • Paolo Carretero
  • Tomás Olivos

Agraïments:

  • Biblioteca Antonio Martín
  • Cèntric Espai Cultural
  • Cal Jaume del Bitxot
  • Teatre L'Artesà i Cafè L'Artesà
  • Església Sant Pere i Sant Pau

"Convocatòria /UNZIP 2021. Modalitat: Música i Territori"